![]() |
fotó: Jánosi L. Zsuzsa |
„Bármit is tegyek, bárhogy is éljek, azt a fajta beágyazottságot
az életbe sehol nem tudnám megtalálni vagy újra kialakítani, mint amiben itt
születésemtől fogva élek. Én szeretek itthon élni, szeretem ezt a kissé
ízlésficamos világot a Kelet és Nyugat határvidékén, szeretek ebben a furcsa
keveredésben, kettősségben élni, ami az emberek mentalitásában, habitusában,
világról való szemléletmódjukban is tetten érhető. A mi történeteink itt vannak
Erdélyben, ahol a társadalom még mindig úgy szerveződik, hogy megvan a
tradicionális összekötő kapocs, amit Nyugaton már nem lehet megtapasztalni (pl.
a kaláka). Többek között ez az, ami visszahoz utazásaimról, meg persze a
szakma, az élet, a család.”
– Laczkó Vass Róberttel beszélgettünk.
– Laczkó Vass Róberttel beszélgettünk.
Hogyan indult a Nyitott szemmel, mint
rendezvénysorozat? Rendezvénysorozatból hogyan lesz kötet?
Ez egy érdekes történet. A rendezvény arról szól, hogy világjárókkal - sosem celebekkel -
beszélgetünk, akik tartalmas
mondanivalóval rendelkeznek, legyen az egy szomszéd, haver, lakótárs, aki
megfordul bizonyos kultúrtájon, megismer
egy társadalmat, élethelyzetet, problémát, ami a világban zajlik, van tehát
rálátása a történetre, ugyanakkor párhuzamokat is tud vonni a mi
élethelyzetünkre nézve. Reagálunk aktuális problémákra, akár egy háborúra is.
Mi egy rendkívül sokszínű kultúrtájon élünk, sokan úgy is nevezik, hogy
Köztes-Európa. Ez a köztesség minden nyomorával és minden gyönyörével együtt
érdekes életérzést eredményez, és nagyon sok hasznot húzhat belőle az, aki ide
születik, mert sok olyasmivel vérteződik fel, amit máshol nem tapasztalhatna
meg. Itt együtt van jelen a régmúlt - egy Isten háta mögötti faluban a paraszti
gazdaságok, vagy a paraszti társadalom csökevényei még mindig megvannak –, és
az ultramodernitás. Szét kell nézni például Kolozsváron, hogy milyen ütemben
zajlanak az építkezések. Húsz éve nyoma, de perspektívája sem nem volt ennek a
fejlődésnek, a város jelenlegi arculata egész egyszerűen fikció volt. Az efajta
párhuzamosságokat megtapasztalni, ebbe beleszületni különleges látásmódot ad az
embernek, és ha ezzel a látásmóddal járja a világot, akkor nagyon sok érdekes
dologra rezonál, amire mondjuk egy new yorki gyerek nem. Ez adta többek között
az ötletet, hogy keressük meg azokat, akiknek ebben a kontextusban is van
mondanivalójuk a világról, láttak, jártak, tudnak élményszerűen és fajsúlyos
tartalommal beszélni arról, amit megtapasztaltak, és meg is osztják szívesen az
élményt. Én régóta kapcsolatban állok a Györkös Mányi Albert Emlékházzal, mert az egyetemet részben abban
az épületben végeztem el. Érdekes dolog volt visszatérni és elvállalni egy
beszélgető-sorozatnak a vezetését, megszervezését egy olyan helyszínen, ami a
teljes szürkeség homályából a szemem láttára nőtte ki magát nagyon színes és
tartalmas rendezvényeket felsorakoztató kulturális központtá.
Téged megkerestek? Nem saját ötlet
volt? Te mentél oda, hogy szeretnél ilyet csinálni?
Annyiban adta magát a történet, hogy én egy ideje világjárásra
költöm a keresetem jelentős hányadát. Egyrészt nagyon szeretek utazgatni,
másrészt szeretek fotózni. Amolyan képzett hobbifotósnak tartom magam, és van
szemem a különleges élethelyzetekre, amelyeket szeretnék is megörökíteni.
Igyekeztem eljutni olyan helyekre, ahol van is, mit lencsevégre kapni, de nem
olyasmit, amivel nap mint nap találkozunk a saját környezetünkben. Sokfelé
jártam már, amikor ez a felkeresés érkezett, addigra publikáltam is nem
szokványos útleírásokat. Kézenfekvő volt, hogy engem kerestek meg a GYMA Emlékház részéről.
Jövőbeli újságírókként érdekes
beszélgetni egy olyan emberrel, aki interjúkötetet szerkeszt, interjúkat
készít. Mit veszel figyelembe akkor, amikor kiválasztod az interjúalanyokat?
Mondtad, hogy meg is keresnek téged, de valamilyen szinten te is válogatsz. Mik
azok a szempontok, amiket ilyenkor figyelembe veszel?
Az ember, ha elég bátor, akkor hályogkovács módjára elkezd
gyakorolni egy műfajt, amit megszeret. Ez nem jelenti azt, hogy nem kell
képezned magad, hogy a szakma csínját-bínját nem kellene ellesni és megtanulni.
Ha valaki végigcsinálja a klasszikus tanulási fázisokat, hajlamos azt gondolni,
hogy van az egészben valami tudományosság, eleve szerkesztett dolog. Hát nem.
Az élet szerkeszt és igazít el abban, hogyan kell gyakorolnod ezt a szakmát is.
Az ember él és mozog egy bizonyos környezetben, jár ide-oda, találkozik
ezzel-azzal, és a beszélgetési során előjönnek a történetek. Ha ráharapok
valamilyen érdekességre, és úgy gondolom, hogy abban van olyan tartalom, amit
érdemes megosztani a nagy nyilvánossággal is, akkor nyilván felkérem az
illetőt: ha van rá lehetősége és van ilyen szándéka, szívesen látjuk egy
közönség előtt zajló beszélgetésre. Egyik beszélgetés hozza a másikat.
Beszélgetőpartnereim az első évadban jellemzően a szűkebb ismeretségi, baráti
körömből, esetleg távolabbi ismeretségeim közül kerültek ki. Van visszajáró
vendégünk is, például Lukács Csaba (a
Magyar Nemzet munkatársa –
szerk.), ő tipikusan olyan beszélgető partner, aki szívesen osztja meg
tapasztalatait, és ha valakinek, hát neki vannak történetei! Észak-Koreában is
járt, újságíró szemmel követi az eseményeket, kockáztatva a szabadságát és az
életét is. Ez azonban nem azt jelenti, hogy csak olyan vendéget hívunk, akinek
bombasztikus történetei vannak, mert minden utazónak érdekes lehet a látásmódja
egy másik ember számára. Aztén egyik partnerünk ajánlja a másikat, egyik
történet kínálja a másikat, ezeket pedig szépen felsorakoztatjuk. Van egy
hosszú listánk, sokat egyeztetünk. Havi rendszerességgel zajlanak a
beszélgetések, egy évadban nyolc beszélgetést szoktunk megtartani, de volt már
úgy, hogy egy hónapon belül két rendkívüli beszélgetést is megejtettünk. Most
már a hatodik évadunkat tapossuk. A válogatásnak tehát van egyfajta automatizmusa,
saját magát is szerkeszti a sorozat, de kritérium, hogy lehetőleg nem hívunk
celebet, nem hívunk olyan embert, akinek hatalmas médiafelülete van
kibontakozni. Jellemzően azokkal beszélgetünk, akik nem úton-útfélen mesélgetik
a történeteiket, így kínálunk számukra egy felületet, amelynek a végeredménye
lehet például egy beszélgetőkönyv.
Nálad az interjúra való
felkészülés hogy működik? Előre megírt kérdésekből dolgozol, vagy hagyod, hogy
a spontán helyzetek írják a kérdéseid?
Ez megint egy olyan történet, amelynek volnának tudományosan is
megfogalmazható szakmai fogásai, de gondoskodik arról az élet, hogy azokat ne
lehessen betartani. Az első beszélgetéseimre nagyon komolyan készültem, a
kérdéseket is legépeltem magamnak. Előttem voltak a beszélgetésen, de hamar
rájöttem, hogy sosem fogom tartani magam a forgatókönyvhöz, az előre
megtervezett beszélgetéseket nem fogom tudni lefolytatni. Különösen azért nem,
mert ugyan egyeztetünk arról, hogy mit szeretnénk elmondani, milyen ívet
szeretnénk adni a beszélgetésnek, milyen időtartamban, de mindjárt az első
megjegyzésem az, hogy egy sztorizós, élményszerű beszélgetést szeretnék. A
másfél-két órás beszélgetés megviseli a hallgatóságot, oldani kell a komoly
tartalmakat. Ez a sztorizós élményszerűség óhatatlanul más irányt szab egy
beszélgetésnek, mint amit én eleve elképzelek. Ez nem azt jelenti, hogy a
témából nem kell felkészülni, sőt, mivel nincs minden témához helyismeretem,
utána kell nézni bizonyos kultúrtörténeti vagy statisztikai adalékoknak, amelyek
másmilyen megvilágításba helyezhetnek egy történetet. Ha az előzetes
beszélgetés alkalmával felmerülő témát reprodukálni szeretnénk, akkor a
rávezető kérdésekkel terelni kell a beszélgetést. Ebben az értelemben tehát
készülni kell, de ma már nem írom meg a kérdéseimet, sőt: olyan beszélgetések
is vannak, amelyekre már alig készülök.
Melyik kötetet érzed a
legsikeresebbnek a három közül? Megkülönböztetnéd bármelyiket is?
Hogyne! A három kötet közül az ötödik lesz a legsikeresebb, amit
majd egy válogatást fog követni a legizgalmasabb beszélgetésekkel. Legalábbis
ez a terv. Eleve hét évadra terveztük a sorozatot, egy kötet pedig 12-15
beszélgetést tartalmaz, attól függően, hogy milyen formában tudjuk megoldani a
kötet finanszírozását. Sokba kerül egy világjáró beszélgetőkönyv kiadása,
hiszen a beszélgetőpartnerek lényegében társszerzők, vannak tehát a
tiszteletpéldányok, és ott vannak a színes oldalak, a papírminőség... Annyi
kompromisszumot azért kötöttem, hogy a kemény borító helyett puhakötésre váltottunk.
Szerinted a Nyitott szemmel miért más, mint
bármilyen hasonló jellegű kiadvány? Mit tudnál felhozni jellegzetességként, ami
csak ennek a könyvnek van? Miért ezt a könyvet vegye le az olvasó a
könyvesbolt polcáról?
Ma már nincs olyan könyv, amire csalhatatlanul azt tudnánk
mondani, hogy ennek egyedülálló specifikuma van, minden másik előtt ezt kell a
polcról levenni. A digitális világban sokminden ingyen is hozzáférhető. A mi
könyveink egyfajta útikönyvek, élménybeszámolók, viszont olyan kontextusban
zajlanak a kötetekben olvasható beszélgetések, amelyek érzésem szerint sokkal
többet nyújtanak, mint egy száraz útikönyv. Minden beszélgetőtárs a saját
szemén szemüvegén keresztül, a saját élményanyagán, saját szocializációján,
saját műveltségén átszűrve láttatja a világot - és ez a speciális szűrő az
erdélyiségünkből adódik, vagy a Kárpát-medencéhez kötődik. Ezt a különleges
világot mi hozzuk létre magunknak, másokról. Mi mesélünk magunknak - másokról.
Beszéljünk a könyv
munkafolyamatáról, A-tól Z-ig. Egy adott beszélgetés megtörténik, mi következik
utána?
Ez már a szabványokat tiszteletben tartó folyamat. Lezajlik a
közönség előtt a beszélgetés, tehát rögzítésre kerül a nyersanyag, amelyet
begépelhetünk és megszerkeszthetünk. Elhangzanak adott esetben olyan történetek
is, amelyek nem tartoznak a legszélesebb körű nyilvánosságra, ezért nem írunk
le mindent. Arra is volt példa, hogy egy interjúalanyunk tőmondatokban
fogalmazott, a téma viszont annyira érdekes volt, hogy a tőmondatúságot
valamilyen módon fel kellett turbózni. Ilyenkor jönnek a szerkesztési bravúrok,
például a tőmondatokat a kontextus függvényében és az interjúalannyal
szigorúan egyeztetve kicsit
olvasmányosabbá tesszük. Olyan fogásokat alkalmazunk, mint a mondandó egy
részének a kérdésbe való elbújtatása. Az olvasónak szüksége lehet plusz
információkra, hiszen élő beszélgetést kell átfogalmaznunk egy kötetbe,
fogódzókat kell tehát elrejteni a kérdésekben, amelyek egyértelművé teszik a
választ. Van olyan eset is, hogy csak az előzetes magánbeszélgetés során
hangzik el egy információ, amely azonban sokmindenre rávilágít, ilyankor a
tartalmat közös megegyezés alapján kissé módosítjuk. Az alanynak mindig
szívesen kell vállalnia a végleges formát. A begépelés önmagában a
legutálatosabb dolog, ami ehhez a munkafolyamathoz tartozik, ugyanakkor ez az
alapja, enélkül nem megy. Ha az megvan, akkor látjuk, hogy az egész egy
katasztrófa: bármennyire élveztük a beszélgetést, bármilyen jól
szórakoztunk, nevettünk rajta, nem
olvasmányos, humortalan, hiányoznak belőle dolgok. Következik a szöveg
vagdosása, helyrepofozása, míg létrejön egy terjedelmében is elfogadható
változat, amelyet egyeztetni kell az alannyal, majd pár e-mailváltás után
megszületik a végleges verzió. Ekkor jön a technikai vesszőfutás, amikor meg
kell fogalmazni egy kötet az arculatát, közben elő kell teremteni az anyagi
feltételeket, pályázni kell, majd jön az éjszakázás–nappalozás az anyag
mellett, a tördelés, a képszerkesztés. Utolsó utáni percben kerül a nyomdába,
és a bemutató előtti napon megyünk a kész kötetek után.
Sokszor megkérdezed az
interjúalanyaidtól, hogy mi alapján választanak úticélt. Mivel te is utazgatsz,
megkérdezem tőled, te mi alapján választasz?
Ennek sok együtthatója van. Ha valaki szakmai megfontolásból
utazik, úgy válogatja meg az úticéljait, hogy abból szakmai haszon is
származzon. Van, aki az alapján választ, hogy mit enged meg a zsebe, vagy
milyen olvasmányélménnyei voltak az elmúlt időben. Én például így mentem
először Indiába: kezembe került Germanus
Gyula néhány könyve, olvasgattam, és nagyon rákattantam az
orientalista szemléletmódra, amit ő képvisel, és ami ráadásul nagyon
olvasmányos is. Az ő első feleségének (G.
Hajnóczy Rózsa – szerk.) A
bengáli tűz című regényét is - irodalomtörténészek szerint lényegében
ez is Germanus-mű -
böngészgettem, olvasgattam, és azt mondtam, nem létezik, hogy ne menjek el
Indiába legyőzni a sztereotipiákat. Utazásaimnak jelentős hányada arról szól,
hogy épp mire hajlandó a baráti kör. Én vagyok a bomlasztó elem, aki belemegy
az ilyen játszmákba, de vannak
szempontjai arra vonatkozónan, hogy hová megyünk, hol lesz a bázis, milyen
jellegű programot alakítunk ki. Van egy régész barátunk, így mindig van valaki,
akivel olyan helyekre is elmegyek, ahová a kutya nem akarna velem jönni, de egy
régésznek esetleg a szakmájába vág.
Mi az, ami téged az utazások után
visszahoz? A kötetekben sok olyan beszélgetés van, hogy az alany fogta magát,
kiment a nagyvilágba és ott ragadt. Neked nincs ilyen, hogy letelepednél
valahol?
Ó, szívesen élnék én sokfelé, de jellemzően lokálpatrióta ember
vagyok. Ez ókonzervatívan hangzik, nem is divat manapság, mert a trend szerint
világpolgárnak kell lenni. A lokálpatriótaság mondatja azt velem, hogy akkor
is, ha van rá lehetőségem, hogy országot váltsak, máshol építsek karriert, ne
tegyem, mégpedig azért ne, mert nem tudnám újrakezdeni az életemet. Bármit is tegyek, bárhogy is éljek, azt a fajta beágyazottságot
az életbe sehol nem tudnám megtalálni vagy újra kialakítani, mint amiben itt
születésemtől fogva élek. Én szeretek itthon élni, szeretem ezt a kissé
ízlésficamos világot a Kelet és Nyugat határvidékén, szeretek ebben a furcsa
keveredésben, kettősségben élni, ami az emberek mentalitásában, habitusában,
világról való szemléletmódjukban is tetten érhető. Nem az van, hogy jó a zavarosban létezni, mert az idegölő tud
lenni, de van ennek a világnak valami bukéja, amit egy nyugati társadalomban
nem igazán lehet érzékelni, és ez rengeteg élményt, helyzetet kínál. Egy
"nyugatinak" el kell utaznia a Balkánra, hogy megtudja, milyen a
pásztortól friss tehéntejet kérni. A mi
történeteink itt vannak Erdélyben, ahol a társadalom még mindig úgy
szerveződik, hogy megvan a tradicionális összekötő kapocs, amit Nyugaton már
nem lehet megtapasztalni (pl. a kaláka). Többek között ez az, ami visszahúz az
utazásaimról, meg persze a szakma, az élet, a család. S mivel a saját pénzemen
utazok, inkább kétszer, háromszor annyit dolgozom, hogy a kiszemelt helyekre
eljussak.
Beszéltünk arról, hogy rengeteg
minden csinálsz párhuzamosan. Igyekszel mindent ugyanolyan szenvedéllyel
csinálni. Ebben a rengeteg mindenben hol vagy igazából te?
Én úgy gondolom, hogy szinte minden ember így éli az életét: sok
feladata van, sokmindenben kipróbálja magát, csak hát nem mindenkiben van meg
az igény, a bátorság vagy az ostobaság, hogy ezt folyamatosan a nyilvánosság
előtt intézze. Én pedagógusként kezdtem a pályát, ez tipikusan olyan szakma,
amely a nyilvánosság előtt zajlik. Előtte viszont pap szerettem volna lenni, az
is egy, a közösség előtt, "közönséggel" zajló életforma, semmi sem
titok. Mielőtt tehát színész lettem, olyan szakmák felé orientálódtam,
amelyeknek volt közük a nyilvánossághoz. Valahogy belülről fakad, hogy ezt az
életformát űzzem, és ha a nyilvánosság előtt végzek 5-6 féle dolgot, az az
érzésük az embereknek, hogy folyamatosan csinálok valamit. Pedig egy háziaszony
is így működik: mos, főz, takarít. Na és egy családanya hány szakmát űz? A
dolgot lehet így is szemlélni. A nyilvánosság előtt zajló életforma eredményezi
azt, hogy sokoldalúnak látszom, és persze dolgozom is rajta elég sokat, hogy
azoknak a hobbiknak, amelyekben én jól érzem magam, kézzelfogható eredményük is
legyen.
Gyakorlatilag nem is tudnád
definiálni, hogy akkor Laczkó Vass Róbert – ő ezt csinálja, vagy amazt, hanem
te vagy a „ Laczkó Vass Róbert, aki rengeteg mindent csinál”.
Szakmám szerint színész vagyok, elsődleges képesítésem szerint
viszont pedagógus. Érdekes, hogy mindig probléma, amikor a vendégekkel
tisztázni kell, hogy most éppen kik ők, milyen minőségükben jönnek hozzánk
beszélgetni. A plakáton mégsem hirdethetem, hogy Kis Samu Jóska beszélget velem
Tibetről. A köztudatban nagyjából benne van, hogy én utazó ember minőségemben
beszélgetek utazókkal, Kis Samu Jóskának viszont tisztáznia kell, hogy ő, aki
főállásban tanár, mellékállásban szerkesztő, és így tovább, milyen minőségében
szerepeljen. Akkor azt mondja, elég, ha csupán azt írjuk oda, hogy „utazó”. Ez
így van velem is. Egy idő után olyan terhes dolog, hogy na jó, akkor mi is
vagyok én? Írd oda, hogy színész, aztán majd kiderül, hogy éppen mi vagyok.
A teatrológián nekem azt mondták,
hogy a színész nem tud eljátszani jól egy szerepet anélkül, hogy abban ne lett
volna valamilyen szinten benne. Lebutított példával élve: nem tudod eljátszani
a szomorú embert, ha nem voltál valaha szomorú. Te erről mit gondolsz? El lehet
játszani egy szerepet úgy, hogy teljesen elhatárolódsz, hogy egyáltalán nem
tudsz a karakterrel semmilyen ponton összekapcsolódni, vagy csak olyan
karaktereket lehet eljátszani, aminek az érzéseivel azonosulsz?
Igen, a főtt halat a tányérban is el lehet játszani, de nem
tudok elképzelni olyan emberi karaktert, amelynek ne lenne legalább egy olyan
tulajdonsága, ami bennem is megvan. Ha
egyéb nem, hát ugyanúgy eszik, mint én, tehát szüksége van, hogy táplálékot
vegyen magához. Ugyanúgy szuszog, mint én, tehát szüksége van, hogy levegőt
vegyen. Értelmezhetetlen, hogy ne legyen valamilyen kapcsolódási pont
közöttünk. És minél több ilyen fogódzó van egy karakterhez, annál kézenfekvőbb
– nem azt mondom, hogy egyszerűbb –, hogy azt a figurát te játszd el, a kérdés
inkébb az: hogyan. Én abban a színházban vagy abban szerepfelfogásban nem
nagyon hiszek, amely a lehető legnagyobb mértékben ki akarja zárni a karaktert
megformáló színészt a karakterből magából. Nem hiszem, hogy mindig valami
radikálisan újat kellene mutatni. Abban hiszek, hogy a karakter egy keret,
amelynek a szabályszerűségei szerint szabadon mozogsz a tehetséged, testi és
szellemi adottságaid függvényében , illetve mindezeknek megfelelően. Attól,
hogy Einsteint játszod, nem
legetsz Einstein, mert
képtelenség ilyen hatásfokon eljátszani egy szerepet. De ha a konvenciókat
megérti a néző, és mindenekelőtt maga a színész bele tudja helyezni magát a
kontextusba, akkor felőlem eljátszhatja Einsteint egy nő is, el tudom neki
hinni, mert megtalálja azokat a kapcsolódási pontokat és fogódzókat, amelyek
által számomra a karakter íve, cselekvésmódja, megnyilvánulásai hitelessé
válnak.
Hogyan lettél költő?
Nem tudom, hogy igazából mi volt az első szöveg, amit én vers
formájában leírtam. Nagyon régen volt, második osztályos lehettem. Verset írni
kizárólag belső motiváció, nem köt engem semmilyen irodalmi kánon. Ha valamiről
valami eszembe jut és kikívánkozik belőlem, akkor leírom, és lehet, hogy
eltelik fél év úgy, hogy nem írok egy sort sem. Így kell engem költőként
elképzelni.
Hogyan folytatódott a költői
pályád?
Középiskolában egy pályázattal, 40 évesen pedig egy kötettel.
Már iskolában is ilyen
zsenigyereknek számítottál?
Nem voltam én sosem zseni, most sem vagyok, tiltakozom a
felvetés ellen. A zseniség nem itt kezdődik. Én buzgómócsing voltam, és nem
szégyellem, mert nem tartom negatív előjelű szókapcsolatnak. Az ne menjen
színésznek, akiben nincs meg a magamutogatás vágya, titokban játszani színházat
nonszensz, Egyébként sosem "akartam" színész lenni, mindig röhögök
azon, amikor a kollégáim azt nyilatkozzák, hogy már zsenge gyerekkorukban
elhatározták: színész lesz belőlük. Francokat! Nem akarja senki ezt ilyenformán,
csak visszamenőleg szereti misztifikálni.
Milyen üzenetekkel jöttél haza
Indiából?
Azzal, hogy ők nagyon irigyelnék a mi problémáinkat. Az indiai
társadalom kárvallottjaihoz képest mik vagyunk mi? Azt látja az ember, hogy
végtelenül alacsony az igényszint, minimális anyagi lehetőségekből kénytelenek
naponta megélni. Valahogy mégis azt érzed, hogy azok az emberek élnek, nem
pedig panaszkodnak folyamatosan. Nekünk olyan problémáink, viszketegségeink
vannak, amelyek abból az optikából értelmezhetetlenek. Én szidom a rendszert és
a kávéautomatát, ha nem olyan íze van a kávémnak, amilyet szeretnék. Ott egy
kávé árából egy család él egy napig.
Számodra érdekesebb olyan útról
interjút készíteni, ahol te is jártál?
Sokkal izgalmasabb egy beszélgetés, ha rendelkezem tény- és
helyismerettel, de tiszteletben kell tartani azt, amiért a beszélgetőtárs ott
van veled, nem pedig megpróbálni a terepet uralni.
(esPRESSo)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése