Hétfői agyfárasztó Bárisztától!
Kávé játék
2017. november 20., hétfő
Vissza gondtalanságunk idejébe!
Disney látvány- és hangutazás
Örök hálám a szüleimnek, hogy olyan korszakban születtem, amikor a
mesefilmek még valóban tartalmasak és szórakoztatóak voltak, mitöbb:
gyerekbarátak. Mi lesz azokkal a mostani gyerkőcökkel, akik olyan Cartoon
Network-os rajzfilmeken nőnek fel, amelyekben egy csapat kung-fu csirke (??)
titokban azon dolgozik, hogy véget vessen ősellensége világuralmának (Chop
Socky Chooks)? Kire akarnak majd ezek a gyerekek hasonlítani? Mert én a kis
hableány hangját, Belle könyvszeretetét, Jázmin hercegnő szépségét, Mulan
hősiességét irigyeltem, és a mesék dalait kívülről dúdoltam.
Disney-reneszánsz
A Disney történetének 1989 és 1999 közötti éveit tartják a Disney-reneszánsz
korának. A Walt Disney Animation Studios utolsó nagy korszaka, amikor a még
zömében hagyományos technológiával készült, egész estés rajzfilmekből
sikerszéria lett. Ebben az érában tíz rajzfilm készült, ebből kilencet jelöltek
valamilyen Oscarra, és több meg is kapta a díjat. Ezek a klasszikusok filmzenéi
pedig platina- és aranylemezekig jutottak.
Még most is felgyorsul a szívverésem, amikor megcsendül a Disney intró
(hallgasd meg!),
majd a felhőtlen boldogságot ígérő „és
most következzék a várva-várt film!” mondat jelenik meg a képernyőn. Az a
gyermeki mosoly, izgatottság, hogy következik a mese, és még az sem gond, ha
tizedjére látom. Elveszni a csodaországok kép- és dallamvilágában.
De hogyan keletkeznek ezek
az időtálló betétdalok?
Alan Menken neve eddig valószínűleg nem sokat mondott, de dalai annál
inkább. Elismert zeneszerző és dalszerző, ő áll a Disney leghíresebb filmzenéi
és musicaljei mögött. A Disney-reneszánsz korszakban 8 Oscar-díjat, 3 Golden
Globe-díjat, 6 Grammy-díjat nyert, és további 29-re jelölt volt. Menken szerint
a Disney slágerek készítésének titka megtalálni és ráérezni a dal színe-javára
(erre az angol sweet spot a megfelelő kijelentés - a teniszütő legkevésbé
rezgésmentes foltjáról elnevezve, ahonnan a labda elütése a
legeslegtökéletesebb). Sőt, írt olyan dalokat, amelyek szerinte elég buták és
értelmetlenek lettek, de „they just hit the sweet spot”.
Például az Aranyhaj és a nagy gubanc (Tangled, 2010) animációs
film I’ve got a dream! dala, amit
Menken szerint az emberek igencsak kedvelnek, de számára csupán zagyvaság („Oh
my God, it’s a dumb song, but it works”).
A stratégia az, hogy a rajzfilmkészítés első lépéseként a zeneszerzőt
(musical dramatist) hívják be a stúdióba. A Disney elmeséli a sztorit, és
meghatározza, hogy milyen stílusban jeleníti meg a történteket. Ehhez milyen
típusú zene illik a legjobban, és melyik dalnak milyen jelentősége van a
mesefilm során. Ezután a zeneszerző feladata, hogy a forgatókönyvet és a
történetet összerakja, majd az animációs csapattal összefogva a dalokat létrehozza.
Sok esetben először a dal hangszeres változata van kész (instrumental), utána
születik meg a dalszöveg, s végül az animáció. Menken szerint egy jó dalnak összhangban
kell lennie a képekkel, hogy összetartsa a filmet. Amit Menken az évek során megtanult:
az, hogy sose áldozzon túl sokat egy dalért, mert nem minőség kérdése, hanem
egyszerűen a dal természetéről van szó. Eléri azt a bizonyos sweet spot-ot vagy
sem. Szakmai távolságtartás az, hogy bár az évek során begyűjtött díjak
ellenére, Menken igyekszik nem túl sokat ünnepelni vagy gyászolni egy dalért: „Számomra
azt jelenti, hogy új és új dalokat írok, és amikor az emberek megkedvelik, hát
legyenek csupán hálásak érte”.
A Disney-reneszánsz sikerkorszakban
megjelent rajzfilmek listája és rövid ismertetőjük
1. A kis hableány (1989)
(zene: Alan Menken)
Egzotikus tengerparti hangulat. Atlantika csodálatos
víz alatti birodalma és a sellővilág, ahol ugyanaz a fiatal generáció alapvető
problémája: a szerelem. Ariel áldozatot hoz, hogy Eric herceg oldalán, az emberek
között élhessen. A gonosz Ursula viszont ördögi tervében Arielt csapdába
csalja. De aztán happy end (kevés Disney-mesének nincs happy end-je).
Két Oscar-díjat, teljesen megérdemelten, Sebastian
(a rák) karibi hangulatú, tengeri ódája söpört be (amelynek igazából csak a
lényege veszett el a magyar szinkronban, az eredetiben alkalmazott
közép-amerikai akcentus miatt).
1990 – Oscar-díj – a legjobb eredeti filmzene
(Alan Menken)
1990 – Oscar-díj – a legjobb eredeti filmdal (Alan
Menken, Howard Ashman) – "Under the Sea"
2. Mentőcsapat a kenguruk földjén (1990)
Valószínűleg az emberek zöme eddig nem hallott
róla. Én sem. Egy '70-es évekbeli, mára szintén elfeledett Disney-film
folytatásáról van szó, ráadásul az ugyanekkor készült rajzfilmeknél jóval
gyengébb minőségű animáció. A sztori egyébként Ausztráliában játszódik, egy
csapatnyi egérnek kell kiszabadítania egy, a gonosz vadászok fogságába került
kisfiút.
(zene: Bruce Broughton)
3. Szépség és a szörnyeteg (1991)
(zene: Alan Menken)
Sokak szerint ez az alkotás az összes
Disney-rajzfilm közül a legszebb. Összetett az üzenete: a saját korlátainkat le
kell bontani, az előítéleteinket le kell gyűrni annak érdekében, hogy
megismerhessünk valakit. Ezt teszi a szépséges Belle is: szerelmével megmenti a
szörnyeteggé változott herceget.
1991 – Oscar-díj – a legjobb eredeti filmzene (Alan
Menken)
1991 – Oscar-díj – a legjobb eredeti filmdal (Alan
Menken) – "Beauty and the Beast"
4. Aladdin (1992)
(zene: Alan Menken)
A rajzfilm legmókásabb szereplője Dzsini, a lámpás
szelleme. A sztori átlagos: az szegény, de jószívű utcagyerek beleszeret a
gyönyörű Jázmin hercegnőbe, de a hataloméhes Jafar keresztbe akar nekik tenni. Amiután a gonosz
megkapja méltó büntetését, a szerelmespárt a varázsszőnyeg elrepíti. Ennyire
egyszerű.
1993 - Oscar-díj - a legjobb eredeti filmzene (Alan
Menken)
1993 - Oscar-díj - a legjobb eredeti filmdal (Alan
Menken, Tim Rice) – "A Whole New World"
5. Az oroszlánkirály (1994)
(zene: Hans Zimmer)
Kedvenceim Timon és Pumbaa, a komikus szurikáta–varacskos
disznó duó, akik a Hakuna Matata
törvény szerint nevelik Simbát(akinek nevelődési története egyetemes érvényű). Ő a
trónra jogosult király, de a gonosz Zordon magának akarja a hatalmat. Az
oroszlánkirály a Disney-reneszánsz csúcspontja, amelyben minden megvan, amit a
Disney tudott a legjobban. Ennek a dalai lettek a legismertebbek világszerte: amíg
az aláfestésről Hans Zimmer gondoskodott, addig Elton John dalaira a
musicalkirály Tim Rice írt dalszövegeket.
1995 – Oscar-díj – a legjobb eredeti filmzene (Hans
Zimmer)
1995 – Oscar-díj – a legjobb eredeti filmdal (Elton
John, Tim Rice) – "Can You Feel the Love Tonight"
6. Pocahontas (1995)
(zene: Alan Menken)
Pocahontas, az indiánlány, aki beszél a fák és
állatok nyelvén, irányítja a szelet. Sőt, jól énekel is (ahogy a többi
Disney-hercegnő is). Bizalmába fogadja az Újvilágba érkező John Smith-et.
Őszinte szeretet, szerelem, romantika, kaland, de Pocahontas végül hűséges
marad törzséhez. Alan Menkennel nem nagyon tudott mellényúlni a
Disney, a Pocahontas volt a negyedik olyan animációs film, amiért két Oscart is
kapott.
1996 – Oscar-díj – a legjobb vígjáték filmzene (Alan
Menken, Stephen Schwartz)
1996 – Oscar-díj – a legjobb eredeti filmdal (Alan
Menken, Stephen Schwartz) – "Colors of the Wind"
7. Notre Dame-i toronyőr (1996)
(zene: Alan Menken)
Menken maga is karrierje legjobb nyitódalának tartja a Bells of Notre Dame nyitányt. De nekem gyerekkorom egyik legbánatosabb
Disney-meséje. Valószínű a középkori, vallásos magasztossága, és a
Quasimodo iránti sajnálat miatt igazságtalannak tartottam, hogy a tehetséges és
szép Esmeralda a tökéletes külsejű és bátor kapitány felesége lesz. De hát hogy
is lehetne egy púposé… Szomorú igazság.
8. Herkules (1997)
(zene: Alan Menken)
A gospel-múzsák kitesznek magukért. A félisten
Herkulesnek több megpróbáltatás során kell bebizonyítania, hogy szuperhősnek
született, és megérdemli, hogy az Olümposzon élhessen. A Disney történetének
egyik legviccesebb főgonosza, a temperamentumos és szarkasztikus Hádész is ebben
a mesében kapott szerepet.
1998 – Oscar-díj jelölés – a legjobb eredeti
filmdal (Alan Menken, David Zippel) – "Go The Distance"
1998 – Golden Globe-díj jelölés – a legjobb
eredeti filmdal (Alan Menken, David Zippel) – "Go The Distance"
9. Mulan (1998)
(zene: Jerry Goldsmith)
Mulan példaképem volt. Kicsit szeleburdi, szembeszáll
a családi döntésnek és hagyományoknak, de saját apját megvédve, egy
elkötelezett hősnő válik belőle. Nem torpan meg a férfi elnyomástól, a
nehézségektől, a harctól. Sőt, győz, s ezzel szerelmet is nyer. End of story.
10. Tarzan (1999)
(zene: Phil Collins)
A szótlan, eleinte beszédképtelen főhős és a
törékeny, de tűzrőlpattant Jane sem tipikus Disney-rajzfilmfigurák. A
majomember Jane által megismerkedik az emberi világgal, így a szerelemmel is. A
gorilla vadász Clayton gonoszkodni akar, de végül Tarzan győz, és Jane dzsungellakó
lesz. A film költségvetése összesen 150 millió amerikai dollár, ami meghaladja
a korábbi listavezetőt, a Pocahontast. Magyarországon a Disney az egész
soundtracket újra felvetette Ákossal, amelyek igazi slágerekké váltak.
2000 – Oscar-díj – a legjobb eredeti filmdal (Phil
Collins) – "You'll Be In My Heart"
Felhívás!
Kedves 21. századi szülők!
Kérlek, lécci, please, neveljétek úgy gyerkőceiteket, hogy egy olyan
mesevilágban nőjenek fel, ahol van: Dzsini, Balu maci, Timon és Pumbaa, Mushu,
Kuzco, Nemo, Lilo és Stitch, Dumbo, Susi és Tekergő, Micimackó, Hakuna Matata,
de ha kell, Szörnyella de Frász is!
Ui. Nézzétek meg Dancsó Péter (Videómánia) Disney-rajzfilmes szakszerűen sorozatát.
2017. november 19., vasárnap
A magyar irodalom utolsó nagyasszonyának hagyatéka
Tíz éve annak, hogy 2007 november 19-én
Szabó Magda itt hagyott minket. Szentül hiszem, hogy ha valaki, akkor ő az idők
végezetéig halhatatlan marad, művei örök darabok lesznek. Ezzel az állítással nem
túlzok. Lehet, hogy elfogult vagyok, de Szabó Magdától senki sem vitathatja,
hogy maradandót alkotott. Ebben az írásban az egyik leghíresebb regényével, az Abigél-lel foglalkozom.
Öt, plusz egy ok, amiért el KELL olvasni ezt a könyvet:
Öt, plusz egy ok, amiért el KELL olvasni ezt a könyvet:
1.)
Mert ifjúsági regény és nem csak
Várjál még, ne forgasd a szemed! Az hogy
ifjúsági regény, és tizenévesekről szól, nem jelenti azt, hogy nem olvashatnád
el akár 20-30-40 évesen is. A mű ugyan így indul: megismerjük Vitay Georginát,
az elkényeztetett kislánykát, akit édesapja, a tábornok, egy leányintézetbe
küld, Árkodra. Eleinte ténylegesen csak Gina vívódásainak, hisztijeinek és
gyerekes viselkedésének lehetünk tanúi. Aztán egy adott ponton a lány
felforgatja az egész intézet életét. A regény innentől kezd ténylegesen
beindulni és üzeneteket közvetíteni. Az iskolatársai Gina ellen fordulnak,
Szabó Magda pedig mesterien érzékelteti, hogy a lányok sokkal kegyetlenebbek,
mint a fiúk: összesúgnak, kirekesztenek, mindent elkövetnek, hogy minden másodpercben
éreztessék a haragjukat. Valahol ezen a ponton válik az Abigél történelmi regénnyé: a második világháború idején játszódik
a sztori, és amikor a lányok szürke, elzárt életébe is beszivárog a külvilág,
ott iszonyatos pozitív értelemben vett „töréspontja” van a könyvnek. Konkrétan történik egy beszélgetés
Gina és az édesapja között, ahol abban a pár percben a főszereplőnknek fel kell
nőnie. Karakterfejlődés at its finest! Ezeket az oldalakat nem lehet másképp
olvasni, csak valahogy így: „Gnkdhgfgh, mivaan?!”
![]() |
Kép: korbirodalom.csgyk.hu |
2.)
Mert amikor már azt hiszed, semmi újat nem tud mondani, felpofoz
Az Abigél bővelkedik a fordulatokban.
Olvasod, olvasod, jönnek a fordulatok, de a könyv fele még hátra van. Ugyan, mi
érdekfeszítő történhet ennyi oldalon keresztül? Na, a regény akkor fogja az
édes kis pofikádat és leteker egy hatalmasat. Konkrétan annyi WTF momentum van
benne, hogy sokat fogod csapkodni a könyvet, hogy na, ilyen nincsen!
3.)
Mert a regényt körülöleli egy bazi nagy titok
A mű címe is erre utal, ugyanis az intézet
udvarán helyezkedik egy korsóslány szobra, akit Abigélnek neveznek. Az a
legendja járja, hogy ez a lány segít annak, aki bajban van, és hozzá fordul
végső elkeseredésében. Remek krimi jellegű szál, a regény alatt végig
találgathatunk, vajon mi áll ennek a dolognak a hátterében. Szerintem maga
Agatha Christie is dobott volna egy pacsit Szabó Magdának, ha látta volna, hogy
milyen módon képes ő is egy egész regényen keresztül feszültséget generálni
azzal, hogy az olvasót arra készteti, hogy játsszon nyomozósdit.
4.)
Mert a karaktereit i-mád-ni fogod!
Az írónő annyira szépen kidolgozza a
szereplőit, hogy azok bármikor előléphetnének a könyvből. Kellően hátterezi a
karakterek sztoriját, és a végére szerinem legszívesebben megölelgetnél
mindenkit. Ha másért nem, Horn Mici badass karakteréért is érdemes elolvasni a
könyvet! (Ki az a Horn Mici, és mit tett le az asztalra?! – kérdezhetnétek.
Háh, nem fogom elárulni, olvassátok el a könyvet!)
5.)
Mert Szabó Magda stílusa zseniál
Esterházy Pétertől vettem az írásom címét,
ő így vélekedett az írónőről: „irodalmunk
utolsó nagyasszonya”. A stílusát ugyan egy picit szokni kell, az első
oldalaknál talán nem gördül olyan könnyen a szem, de aztán! Beleszerelmesedsz.
A monológok, a leírások, a szóhasználat! Lehet túl sokat fangirlkedem, de nem
hiszem, hogy alaptalanul. Szabó Magdáról és a műveiről nem csak én mondom azt,
hogy zseniálisak. Kossuth-díjas. Azért azt mindekinek nem dobálják, aki
két mondatot egymás mellé tud írni.
+
1.) Mert
örök
Talán ezzel azononosítják a legtöbbször az
Abigélt, hogy örökzöld mű. Szerintem
különböző életszakaszokban, hosszú évek távlatából újra és újra el kell olvasni
ezt a könyvet. Mert mindig más megvilágításba helyez egy problémát, mert tud
újat mondani, annyiszor, ahányszor csak fellapozzuk. Receptre kellene felírni!
Amikor elolvastam, rögtön írtam egy bejegyzést Tumblr-re, engem akkor így hagyott a könyv:
Amikor elolvastam, rögtön írtam egy bejegyzést Tumblr-re, engem akkor így hagyott a könyv:
P.S.: NEHOGY elolvassátok a Wikipedia ismertetőt a könyvről, tele van spoilerrel!
Firkálta: Frappe
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)