Bárisztá ezen a héten szókereső rejtvénnyel lepi meg a vendégeket.
Elég jó a látásuk és a megfigyelőképességük? Jó keresgélést! :D
(kereshetsz: fel, le, jobbra, balra) Kávékereső
2017. november 13., hétfő
J. D. GUSTAVE COURBET: MŰTEREM (Reális allegória)
Gustave
Courbet realista festményeinek hű értelmezéséhez szükségszerű az életéről és személyéről nagyvonalakban említést tenni. Ő volt korának legismertebb és
legellentmondásosabb festője. 1855-ben fejezte be a Műterem festését, majd
ebben az évben 11 képét mutatta be a Világkiállításon, viszont a Műterem és az
Ornans-i temetés c. alkotásait a zsűri visszautasította. Ennek hatására egy fabódét emelt a Világkiállítás
bejáratához, amelynek „Le Réalisme” („A realizmus”) nevet adta, és kiállította
mintegy 40 képét. A közönség lelkesedéssel fogadta, viszont a művészvilágban a
függetlenségnek ez az aktusa nagy visszhangot keltett.
Szerinte a festészet rendkívül konkrét művészet, amely kizárólag reális és létező dolgok bemutatására kellene hogy támaszkodjon. Individuális jelenségként tekint a művészetre, tehát a saját inspirációk és hagyományok tanulmányozásából eredően kell megnyilvánuljon a tehetség. Lírai hajlamáról és humorérzékéről tanúskodik az Őzek kertje c. tájképe.Számos alkalommal áthágta a festészet szabályait, és életét a következő paradoxon is jól jellemezte: a rendszer (a köztársaság) okozta neki a legtöbb bonyodalmat, és mégis ez volt a legszimpatikusabb számára. Courbet egykor azt mondta:
„Ha meghalok, azt kell mondani: ez itt soha nem tartozott
egyetlen festői iskolához sem, egyetlen egyházhoz sem, intézményhez, semmiféle
akadémiához, de mindenekelőtt nem volt híve egyetlen politikai rendszernek sem,
kivéve a szabadság rendszerét.”
A Műterem cím és a Reális allegória alcím titokzatossága a műkritikusoknak kiváló táptalajként szolgált, ugyanakkor a téma és a kép kompozíciója számos értelmezésre adott okot; realista, politikai, szociológiai, szimbolikus, szabadkőműves és ezoterikus.
A festmény eredeti módon adja vissza alkotója egyéniségét és az abban a korban élő társadalmat. Ő maga is megtalálható a képen, a festőállvány mögött. Egyes műelemzők szerint a felemelt ecset és a művész gesztusa Michelangelo Ádám teremtésében Isten kezének elhelyezkedésére emlékeztet. Önmagát a környezetétől függetlenítve festette vászonra. Mindez, és a műtermében látható alakok a festő eddigi munkásságát szimbolizálják, ahogyan a mű alcíme (Reális allegória) is mutatja. De annak tudatában, hogy a realista festő a hét alkotóévének valós allegóriáját tükrözi a műalkotás, az akkori kritikusaiban jogosan felmerült a kérdés, hogy mégis hogyan függhet össze ez a realizmussal, ugyanis a valóság és az allegória egymást kizáró fogalmak. Viszont abban a korban ahogy a realizmus kezdett kibontakozni, egyre inkább megjelent a festészetben is a magánélet bevonása a műalkotásba. Majd a művészet és az élet egymásba olvasztása a 20. századi művészek sarkalatos pontjává vált, de ennek tárgyalása már írásom kereteit meghaladják, ugyanis ez már a művészettörténet hatáskörébe tartozik.
A képen fellelhető figurák, ennek két csoportja, a társadalom különféle rétegeit jelképezik, – a művész jobb és bal oldalán találhatók – emlékeztetnek az Utolsó ítélet jellegzetes kompozíciójára. Jobb oldalon a festő barátai és a támogatói vannak elhelyezve: az első képsíkban az olvasmányához az asztal fölé hajolva Baudelaire (1821-1867) látható, a költészet szimbólumaként. Barátja – Champfleury –, a francia író nem messze tőle helyezkedik el, egy kis széken ül. A világi élet és a gazdagság jelképeként a színes, mintás kendőjű nőt láthatjuk. Majd a háttérben az öttagú csoport között Proudhon és Bruyas műgyűjtő található. Ők ketten a „műértők” jelképét testesítik meg. A festő bal oldalán a szegény emberek vannak elhelyezve: a gyermekét szoptató anya a „nyomort” személyesíti meg, mögötte a kicsavart pózba állított modell az „akadémikus művészetet” jelképezi. Az előtér bal oldalán egy vadász megvetően néz egy földön fekvő gitárra, ami a „romantikus festészetet” szimbolizálja. A háttér alakjai is egy-egy fogalmat szimbolizálnak, például a koponya a sajtóra utal, és arra, hogy az újságok megölik az ideákat.
Kétségkívül a festményt a saját korában és az akkori társadalmi helyzetben kell értelmeznünk, viszont a mai kor emberének – főként annak, aki nem ismeri ezt a történelmi kort – teljesen más képet mutathat, más jelentéseket, illetve impressziókat társíthat hozzá.
A
műterem nem csak a festészetben, a művészek alkotó világában értelmezhető, ugyanis
mindenkinek van egy dolgozószobája, ahol az előző tapasztalatait,
szemléletmódját és tudását felhasználva kreál valamit, mintegy levetítve a
szobára – (mű)alkotására, kreálmányára – saját tapasztalatait, életének
történeti szakaszait, fontosabb meghatározóit, amelyeket sokszor a társadalom
többi tagjaitól kapunk, illetve sajátítunk el. Viszont ahogyan a képzeletünkben
és emlékeinkben, úgy a festményen is
ahistorikusan jelennek meg az alakok, amelyek jelen esetben a festő hét éves
időszakának tulajdonságait ábrázolják. Inkább a térben operál, tehát jelentős
szerepet kapnak az ábrázolt alakok a kép jobb, illetve bal oldalára való
elhelyezése közben. A közel-távoliság és önmaga elhelyezése sem véletlen, azért
helyezte magát a kép közepére, mert a személyes tapasztalatot fontosnak
tartotta, így a kép közelnézete közvetlen tapasztalatot, személyességet, míg a
távolnézete az összefoglalás képességét jelentheti. Az alkotó környezetében három
elkülönített kategória figyelhető meg, amelyek a saját társadalmát jelképezik:
a hozzá közel álló emberek külön csoportot alkotnak a festő jobb oldalán, aztán
a különböző társadalmi típusokra fektetett hangsúly is mérvadó, ugyanakkor
minden korcsoport (gyermektől idős emberig) megjelenítése sem elhanyagolható.Ebben a
szubjektív társadalmi körkép megjelenítésében nem minden figura identifikált,
tehát ebből adódóan mégsem lehet annyira szubjektív. Realistaként azt
ábrázolta, ami a szeme előtt volt, társaságból társiasságot, majd társadalmat
hozott létre. Az együvé tartozás és az egymástól való elidegenedést egyszerre
láttatja, ahogyan az egy térben egységesen megjelenő alakok közötti kontaktus
hiányát ábrázolja.
Abban a korban nem volt szokás a különböző rétegeket egy képre festeni, főleg ilyen pontos társadalmi képet mutatva, viszont Courbet nem mondott társadalmi ítéletet. Szándéka csupán az volt, hogy együtt ábrázolja a kor minden társadalmi rétegének képviselőit.
Különlegessége
talán abban rejlik, hogy egy térben tudta ábrázolni önmagát, az őt körülvevő
(számára) szubjektív és (nekünk) objektíven tekintett társadalmat, így hiteles
kor és önképet szolgáltatva az utókorra.
A műterme szellemi és fizikai történetének ábrázolása monumentális,
allegorikus méreteket és jelentőséget ad saját művészi életrajzának.
(Americano)
2017. november 12., vasárnap
Mintha-képkockák
Rám
nézel és olyan, mintha…De aztán mégsem. Mi ketten félbehagyott mondatok
vagyunk, visszanyelt sírások, kukába dobott ötletek. Te vagy minden könyv a
polcomon, amit még nem olvastam el. Egy giccses Coelho-idézet, füzetből
kitépett papírfecni, egy buszon elkapott tekintet. Elszalasztott pillanatom
vagy, amit nem fotóztam le, az üres Word-dokumentum, ami évek óta csak arra
vár, hogy teleírjam. Te vagy az összes soha, amit valaha mondtak nekem. Azt
hazudom, hogy már régen adtam egy Shift + Delete-et annak, ami kettőnk között
volt, de nézd meg, hogy most is rólad írok. Ha az a bizonyos dal felcsendül,
egy kicsit még mindig belehalok. Ha meglátom egy fotódat most is…Most is ott
lebeg, hogy valami volt, valami lehetett volna, hogy valami mást még mondtam
volna. Sokszor végigpörgetem azokat a mintha-képkockákat a fejemben. Ott
álltunk a koncerttéren, a zenekar azt a számot játszotta, amit azóta is a közös
dalunkként emlegetünk. Valami heves vitánk volt éppen, ordibáltunk egymásnak,
mindenfélét vágtunk a másik fejéhez. Körülöttünk tombolt a pogó, a
reflektorokból áradó fényben megcsillant a poharakból kilöttyenő sör. A
mögöttem álló acélbetétes bakancsos rockercsávó meglökött, majd a „Bocs,
szevasz, Csabi vagyok amúgy, bocs mégegyszer!” monológja kíséretében rázta is a
haját tovább. A mögötted lévő lány cigifüstje függönyt húzott közénk. Az utolsó
fülsüketítő gitárszóló már lassított felvételként játszódott le. Mi tartottuk
egymással a szemkontaktust, erősen kapaszkodva a másikba, non-verbális
kommunikációba bocsátkozva. Közelebb léptél és a háttér elhalkult, a belső
zűrzavar pedig egyre hangosabb lett. A színpadon sípol a mikrofon, körülöttünk
mindenki torkaszakadtából üvölt, de ez már mind csak foszlány, amire a
tudatalattim emlékszik csupán. A földet bámultad, én meg idegesen kocogtattam
sörösüvegen az ujjaimon lévő gyűrűket. Aztán felnéztél. Kék szemeidet az
enyémekbe fúrtad. Az üveg lejjebb csúszott a kezemből, de az utolsó pillanatban
sikerült megszorítanom. Vonakodva ugyan, de felemeltem a kezem, hogy feléd nyúljak.
És azt merted tőlem kérdezni, hogy „Mi ez az érzés?”. Na, itt szakad el a kép,
recsegve-ropogva. Visszafogtam az akkor bennem feszülő mondatokat. Pedig ott
kellett volna rád zúdítanom mindent. De nem kell az a pillanat, amikor
elfordulsz tőlem. Így önzően meghagytam a gondolatokat magamnak. Nem tudtál
volna velük mit kezdeni, csak kérdőn pislogtál volna rám. Aztán az egyik
ismerősöd megjelent a tömegben, kézen ragadott, és egy illuminált „gyereigyunkmegegyvodkát”-tal
elráncibált előlem. Visszafordultál, miközben távolodtatok. Gyáva vagyok az
érzéseimhez irántad. Rám néztél, és olyan volt, mintha...De aztán mégsem.
Firkálta: Frappe
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)