Vagyunk úgy egy jó páran, hogy nagyon sok
napunkat inkább újraélnénk. Újraélnénk, hogy valamit másképp csináljunk, hogy
valamit kijavítsunk, vagy helyrehozzunk. Filmünk főhősének ez sikerül is. Csak épp
az a baj a dologgal, hogy ő minden újra és újra átélt nap után meghal. De ne
csapjunk rögtön a közepébe!
Christopher Landon rendezésében Boldog halálnapot! címmel jelent meg
egy új „horror” – ami talán nem is az – november 16-án. Látván az előzetest,
gondoltam jó filmnek ígérkezik. Engem talán az fogott meg, hogy
egyetemistákról, fiatalokról szól. Valószínű, hogy másokat is megfogott valami,
mert az első nyítóhétvége után több mint 26 millió dolláros bevételnek
örvendhettek. Mindig is szerettem az
olyan filmeket, amelyek a fiatalok mindennapjait, gondjait, nehézségeit, egy
kiragadott élethelyzetet – azaz az életüket – mutatja be. Na ez a film pont ezt mutatja be. Főszereplőnk Tree (Jessica Rothe) egy fiatal orvostanhallgató,
aki szemétkedik mindenkivel, beképzelt, nagyszájú és leginkább flegma
személyiség, mindenkit a lábtörlőjének használ. Viszont az egyik napja nagyon is
megváltozik, azaz mondjuk úgy inkább, hogy sokszor megismétlődik.
![]() |
Kép: thefoothillsfocus.com |
Filmünk egy harangszóval kezdődik, ami az egész
másfél órás filmen végigvonuló motívum, ugyanis ez Tree ébresztője mindegyik
újraélt napon. Egy átbulizott éjszaka után ismeretlen helyen ébred a lány, aki
semmit se sejtve kezdi a napját. Rögtön kiderül, hogy szülinapja van, amit utál, ezért próbál úgy tenni, mintha egy ugyanolyan nap lenne, mint a többi.
Lenézően, flegmán bánik mindenkivel, majd bemegy a kórházba, hogy
tanárával etyeghessen egyet. Este ismét buliba menet, egy maszkot viselő
idegen megtámadja, üldözi, majd végül megöli. És ekkor jön a döbbenet, ugyanott ébred, mint előző nap.
Először
a másnaposság számlájára írja mindezt a deja vu érzést, de este megint megölik,
aztán hopp, ismét a koleszszobában ébred. Rájön, hogy újra és újra átéli ezt a
napot, míg ki nem találja, hogy ki is az a titokzatos alak, aki meg akarja
fosztani őt az életétől. Kétségbeesetten áll neki a keresésnek, hogy ki is
lehet a gyilkosa. A lista pedig nagyon hosszú, sokan vannak, akik utálják őt.
Viccessé és szerethetővé teszi a filmet, amikor Tree gátlásait mégjobban levetkőzve olyanokat is megtesz, amikre úgy máskülönben még ő sem lett volna képes, mert holnap úgysem emlékszik majd rá senki. Kinek ne tetszene ez az érzés, vagy ki ne lenne benne egy ilyen játékban, amikor is egy napon keresztül olyanokat tehetsz, amit csak akarsz és másnap senki sem emlékszik majd rá, nem kell szembenézned a társadalmi előítéletekkel? Igen, csak ugye mindennek ára van, itt pedig az, hogy meg kell halni érte.
Viccessé és szerethetővé teszi a filmet, amikor Tree gátlásait mégjobban levetkőzve olyanokat is megtesz, amikre úgy máskülönben még ő sem lett volna képes, mert holnap úgysem emlékszik majd rá senki. Kinek ne tetszene ez az érzés, vagy ki ne lenne benne egy ilyen játékban, amikor is egy napon keresztül olyanokat tehetsz, amit csak akarsz és másnap senki sem emlékszik majd rá, nem kell szembenézned a társadalmi előítéletekkel? Igen, csak ugye mindennek ára van, itt pedig az, hogy meg kell halni érte.
![]() |
Kép: widescreen.hu |
Egy másik fontos dolog, a film nem egy horror,
hiába a főállásban horrorokat gyártó Blumhouse produkciós cég a megtervezője és
megalkotója. Nem lehet annak nevezni, nincsenek benne véres, belső szerveket
mutogató, gusztustalan, kínzós, sőt még ijesztő jelenetek sem. Ami van, az pedig mind a vágómunkának és
hangaláfestésnek köszönhető. Meg persze van egy főgonosz, aki valahogy, de
mindig megöli Jessica Rothe figuráját. Szóval nevezzük inkább egy vígjátéknak,
egy bizarr vigjátéknak, mert azért tartogat egy-két humoros jelenetet is.
Mindezek ellenére mulatságos nézni, vannak néha unalmasabb részek is, de
mindazokat leszámítva egyszer megnézős filmnek nagyon is megfelelő. A film
részesévé teszi a nézőket is. Lehet agyalni a főszereplővel, figyelni a
részletekre, együtt tesztelni, ellenőrizni Tree-vel az ismerőseit, a
potenciális jelöltjeit, míg végül rájön arra, hogy ki is az a személy, aki
megölte.
Mi más történthetne még egy fiataloknak
készült filmben?! Hát persze a szerelmi szál kialakulása. A koleszszobába minden
újraélt napon Carter (Israel Broussard) arca jelenik meg előtte. A fiú az
egyedüli, aki hisz a lánynak és segít gyilkosa megkeresésében és méginkább a
lány személyiségének kialakulásában.
![]() |
Kép: widescreen.hu |
Igazából a film nem foglalkozik egetrengető
problémákkal, nem világít rá nagy felfedezésekre, de mégis van annyira bájos,
hogy nagyon sokan megkedveljék. Ezt mutatja az is, hogy mekkora sikereket ért
el az első hétvége után és most pedig már több mint 90 millió dolláros bevételnél jár a szórakoztató
mozifilm, ami mindössze aprópénzből, 5 millióból készült.
Azért mégis van
valami, ami üzenetként szolgálhat a nézőknek: Tree személyiségefejlődése. Egy
beképzelt, flegma lányból, aki szülinapján sem akar édesapjával találkozni, a
végére egy teljesen kedves, szeretnivaló személyiség válik.
Szerintem egy igazán
jó film lett, azzal ellentétben, hogy még egy híres szereplőgárdája
sincs. Fiataloknak, fiatalok által itt-ott kicsit megakadva eljátszott
történet, ami izgalmasnak és személy szerint élvezhetőnek, viccesnek és
szerethetőnek mondható alkotás lett.
A vége fordulatokat
tartogat, és hát az utolsó jelenet mindent visz. Csak ajánlani tudom.
Cappuccino
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése