2017. december 3., vasárnap

A tökéletesség ideája

Forrás: imdb.com
Egy ötvenes évein is túlhaladó, magányos aukciósház vezetője a film történetének a főhőse (Virgil Oldman - Geoffrey Rush), akinek életét a szokások, a racionalitás és a mérlegelés tölti ki, de be már semmi. Magányát a tekintélyes és merev szigorúsága mögé rejti, és a művészet mögé menekülve leplezi félelmeit. Magánélete is éppoly hideg és érzelemmentes, mint a világ, amelyet maga köré épített fel. És mégis van valami sajnálatosan csodálnivaló benne.
Giuseppe Tornatore a Senki többet (La miggliore offerta) c. filmjében egy magába zárkózott ember jellemképét hivatott ábrázolni, végigkövetve egy karakter alakulását, aki folyamatosan próbál kiszabadulni a saját maga által felhúzott falak és korlátok közül, és aki majd a szokás rabjából egyre inkább a szenvedély rabjává válik. Az obszesszív kényszergondolatok alapján létrejövő kompulzív cselekedetei a főhősnek éppen annyira meghatározzák jellemét, mint a nőkhöz való viszonyulása. A szenvedély a szerelem, amelyben soha nem volt része, ugyanis a nőkkel való kapcsolata kimerült a saját női portrékból álló festménygyűjteményének csodálatában.
Szabványszerűen és pontosan fokozza a rendező a két ember furcsa és titokzatos kapcsolatát, ugyanúgy, mint az egész történetet. Virgil Oldman, aki a hivatását kíméletlenül magas szinten űzi, rendkívűli szakértője a szakmának: eredeti festmények és másolatok közötti különbségeket keres, de mégis a másolatok érdeklik. Elit konzervativizmus és kifinomult, tapintatos stílus jellemzi a műértő és az agorafóbiás nő kérdőjeles szerelmét, amelyen majd egy dilemma hatol át: az érzelmek éppúgy hamisíthatók, mint a műtárgyak, viszont minden hamisítvány rejt valami eredetit magában?!
Nagyon aprólékosan vannak felépítve a film tételei, minden kis mozzanatnak meghatározó szerepe van. Érzelmi töltete váltakozó; néha keserű fájdalom kíséri végig az események mélységét, néha a feszültség, amely a drámai szálakat alakítja. Viszont a felszínen csak a nemes elegancia eltúlzott giccse tárulkozik elénk, ha nem tudjuk kellően átérezni és megérteni a mögöttes tartalmakat. A film egyedi és megfoghatatlan, ízlése páratlan. Átütő erejét leginkább az érzelmi vonalak és az impresszív szellemi hatás érzékelteti, amely mély benyomásokon, precízen adagolt fordulatokon, látványos helyszínek, festmények és műtermek antik eleganciájában és klasszikus megformálásában is tükröződik. Ennio Morricone szólamai a történések közötti, és alatti átélést kíválóan szolgálják, ugyanakkor különleges atmoszférateremtést és emelkedett stílust eredményeznek.
A végső fordulat – amelyet unalmas és elcsépelt jelenetek előznek meg – kérdéseket hagy maga után. Egy ember, akit a szerelem kiforgat a józan helyzetfelismerés potenciáljától, vajon kiindulópontként szolgál a kételyekbe burkolózott, be nem teljesített ígéretekre? Az érzelmeket elfedő külsőségek vajon jellemábrázolást is kívánnak nyújtani? Két hasonló jellem megtévesztő hadművelete” nem a különbözőségek sorozatát magyarázza?




(Americano)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése