Akasztjuk a hóhért vagy ő minket?
Nem-szabványos-interjú
Mărcuțiu-Rácz Dórával
Az író és az újságíró bemennek egy bárba leülnek
beszélgetni. (Nem, ez nem egy vicc kezdete.) Mărcuțiu-Rácz Dóra másodéves
magyar-angol szakos hallgató. Szabadidejében a Dóra veszedelmes világa című
blogjára ír bejegyzéseket vagy éppen a kék-fehér közösségire gyárt humoros
vine-videókat (rövid, randomra összevágott pár perces szösszenetek – a szerk.)
szessziós idegösszeroppanásokról. Ha nem ezzel foglalkozik, akkor verseket,
prózát vagy éppen színdarabot ír.
Fogtam magam és
írtam neki egy üzenetet, hogy mit szólna egy interjúhoz. Találkozásunkkor a kis
interjúnkból egy többórás beszélgetés kerekedett, amelyből a diktafon huszonhét
percet rögzített. Van itt műelemzés, etikai kérdések megvitatása,
világmegfejtés... Akasztjuk a hóhért vagy ő minket? Nem-szabványos-interjú
Dórával, az ő veszedelmes világáról és arról, ami mögötte van.
- Muszáj lesz egy tipikus kérdéssel kezdenem: mikor,
és milyen indíttatásból kezdtél el tartalmat gyártani a netre?
- Hogy mikor, azt
pontosan tudom: 2014. július. 7-én, ez pontosan megmaradt. A vicces oldala az
egésznek, hogy igazából nem így indult, nem videókkal kezdtem. Volt egy blogom,
vállalhatatlan URL cím alatt: szeretemaperecet96, nem tudom, miért. Tízedikben
az emberek még nem nagyon gondolkoznak racionálisan. Bloggerinának képzeltem
magam, megírtam a kőkemény, kiforratlan véleményemet mindenről, ami a világban
mozgott. Ez volt a Dóra veszedelmes világa, és ehhez jött a Facebook-oldal,
mert nem akartam a saját profilomon közölni. Kaptam fura üzeneteket, ezek jó,
ha ott maradnak. Igazából, az egyetem indította el bennem ezt a hullámot. A
videók mindig is érdekeltek, sosem értettem hozzájuk különösebben, de valamiért
fogalkoztam velük. Tíz évesen anyám nyomógombos Nokiájával felvettem a
snitteket a házban, hogy ó, én rendező vagyok! S akkor ebből, így poénból
csináltam meg az elsőt.
- Ha ma már a YouTube-ban van a potenciál, nem
gondolkoztál azon, hogy csatornát indíts?
- Gondolkoztam,
gondolkozom, bennem is felmerült. Az a formátum, amit én a Facebook-on
csinálok, az nem menne YouTube-on, szerzői jogok miatt, a jogvédett zenéket egy
pillanat alatt lecsapnák. Az az igazság, hogy a hangommal mindig is hadilábon
álltam, azt hiszem, összesen két videóm van fenn YouTube-on. Az egyik, egy
április 1-i montázs, amikor a fiúk felvettek magassarkút, meg rövid szoknyát,
és abban parádéztak egy ideig. A másik meg egy versem, amit megpróbálok
elmondani, telefonról lesve. Tudod, vannak ezek a telefonnal a kézben lázadó
slammerek, akik megmondják a gondolataikat a világról. Na, én is ilyen voltam. Még
el kell érjek arra szintre, hogy elfogadjam a hangomat és képes legyek
visszahallgatni, és azt megvágni. A Facebook-nak az az előnye, hogy mindenki
egy helyen van, ott sokkal könnyebben terjed a tartalom. Átirányítani őket egy
másik platformra már nehezebb. Ez volt a baj a Bloggerrel is.
- Miért választottál a videóidnak ilyen formátumot?
- A választás
félig-meddig tudatos volt. Az élménymorzsa-formátum az már megvolt a blogomon
is írásban, és arra gondoltam, hogy ezeket nagyon jól lehet vizualizálni. Nem
akarom megsérteni a Vine-t, de nem egy annyira igényes formátum, nem kell hozzá
profi kamera, meg a csuda tudja, milyen fényképezőgép. Ilyen szempontból,
könnyen előállítható, nem bukok le, hogy nem értek hozzá, jó választásnak tűnt.
- Azt mondják, hogy az, aki kiteszi magát a
világhálóra, az viseljen is el mindent, ami vele jár. Te gondolkoztál már azon,
hogy mi is jár ezzel?
- Teljes mértékben
egyetértek azzal, hogy vállalni kell a következményeket. Az az igazság, hogy ennek
jó alaposan utánanéztem, nem konkrétan kutatási célzattal. Követtem embereket
az interneten, és előbb vagy utóbb, mindenki meglátja ennek az árnyoldalait
vagy pozitívumait. Nagyjából tudtam, hogy mit kaphatok, mit nem, annyira nem
zavar. A blogom olyan szinten megedzett már ebben, hogy le tudtam választani
azokat a kommenteket, amikkel érdemes foglalkozni. Például, nagyon szerettek
vitatkozni az olvasóimmal, még ha nem is tudom, hogy kicsodák, a legtöbben
névtelenül írnak. Annyira nem zavar, hogy nem vállalják fel a nevüket, lehet,
hogy ez nekik biztonságot ad. Voltak trolljaim, olyanok, akiket ismertem
személyesen, és rendszeresen jártak a blogomra mocskolni engem. Hozzátartozik,
vele jár, nem lehet kiszűrni. Nem szeretem azokat a tartalomgyártókat, akik azt
mondják, hogy „kitörlöm a csúnya kommenteket, és meghagyom azokat, amikre jól
esik ránézni.”, mert valamilyen szinten becsapod magad. A videóimra meglepő
módon nem érkezik ilyen negatív hozzászólás. Ha elküldenek valahová, akkor az a
társadalmi, közéleti bejegyzéseknél bukkan fel. Akkor szoktam kapni ilyeneket,
hogy kicsi, tapasztalatlan vagyok, járjak jobban utána a dolgoknak.
- Mindig könnyen ment, hogy le tudd választani, hogy a
negatív kritikából mi az építő jelleg?
- Az első trollnál
nagyon megijedtem, mert őt is ismertem, tudtam, hogy nagyjából ki lehetett. Egy
paródiában egy bizonyos mentalitást akartam kifigurázni, ez a valaki nagyon
magára ismert az írásban, és akkor írt egy kommentet. Elértem arra a szintre,
hogy rájöttem, nem engem, mint személyt támadnak, hanem tulajdonképpen azt,
amit csinálok. Tehát, ott kell keresni a hibát, ez egy szubjektív műfaj. Láttam
már olyan embert, aki végig röhögte magát a videóimon, más fapofával nézett,
hogy ez kínos. Voltak már olyan bejegyzések is, amik engem támadtak személyesen.
Meg sem nézték, hogy miről szól, csak odaírták, hogy tudom is én, elszálltam
magamtól, igazán visszavehetnék a pofikámból. Valamiért szeretik „túlhypeolni”,
hogy én az interneten tartalmat gyártok, hogy egy köpésre van a százmillió
követő, partnerségek, s a többi. Erre sosem gondoltam így, hogy előbb-utóbb
kitörök a nagyváradi vagy kolozsvári gettóból, és felkarol valami nagy ember.
- Mondhatjuk, hogy a blogod a személyiséged
fejlődésében nagy szerepet játszott?
- Igen, nyitottabb
is lettem ezáltal. A tízedikes Dóra nagyon erősen foglalkozott azzal, hogy mit
gondolnak róla mások. Ilyen szempontból, az írás meg a blogindítás egy nem túl
népszerű húzás volt. Általában, a nagymenők az osztályban nem csinálnak
magukról blogot. Ez rendívül sokat segített abban, hogy ezeket a konvencionális
megfelelési kényszereket lebodjam magamról. Én ezt szeretem csinálni, úgy
látszik, vannak olyan bolondok, akik ezt élvezik, ez számomra egy nyereséges
helyzet.
- Beszélgessünk kicsit az írásaidról. De előtte:
lehet-e bárkiből író, mi kell ehhez?
- Szerintem kettőn
áll a vásár. Nem lehet ezt eltanulni teljes mértékben, ehhez kell egy alap. Ez
többnyire szenvedély, plusz tehetség, motiváció. Viszont fordítva sem működik.
Számomra ez egy kicsit egoista dolog, hogy valakinek van tehetsége, és behúzza
a kéziféket. Azt mondja, hogy nincs szüksége fejlődésre, arra, hogy olvasson,
hanem ő csak úgy a maga fényében tökéletes. „Én írok, értsetek meg! A pórnép
dolga, hogy megértse ezeket az elvont művészeket!” Gyerekkorom óta írok és
szeretem, de belebotlottam olyan problémákba, amelyek próbára tették az
elhatározásomat. Rendszeresen visszadobtak pályázatokról, olyan mentségekkel,
hogy „Hát, ezt nem tudjuk leközölni, bizonyos okok miatt, nem összeegyeztethető
a lapunk stílusával.”. Ilyen-olyan mentségek, amik úgy általában odavágják az
ember önbizalmát, hogy na jó, nem vagyok vállalható, akkor mit csináljak?!
Előbb vagy utóbb sikerült kilábalni ezekből a mélypontokból. Az hozott vissza,
hogy számomra, ez egy nagyon erős önkifejezési forma, a legközelebb áll ahhoz,
aki én vagyok, és amit szeretnék csinálni. Ez részben egy személyes terápia is,
ha úgy vesszük.
- Lejegyeztem magamnak egy idézetet a Megfigyelt megfigyelő című írásodból: „Azt akarod,
hogy megismerjenek – így kárpótolnád azokat, akik elfelejtettek?”. Itt megálltam,
nálam ez volt az, ami beütött. Volt egy olyan ötletem, hogy ez a mondat
önmagában lehet egy kérdésem hozzád, hiszen a végén van egy kérdőjel. Kicsit
gonoszkodás abból a szempontból, hogy kiragadom a kontextusból, megfogom, és
ellened fordítom. Etikai kérdés talán, de vitatkozhatunk róla: én, mint
újságíró, a mögöttes tartalmára rákérdezhetek ennek a mondatnak? És ha igen,
akkor hozzáfűzöl valamit?
- Értem, hogy mit
csináltál, van benne rafinéria, bevallom. Tőlem bármit meglehet kérdezni, az
már az én döntésem, hogy válaszolok-e rá vagy sem. Azon a ponton, amikor valaki
belemegy abba, hogy interjút készítsenek vele, bármit meglehet kérdezni abból,
amit kiad magából. Most nem az van, hogy én mit csináltam este tizenegykor a
Bulgában. Viszont, ez egy olyan szöveg, ami nyilvános platformokon kering, nem
is csak az enyémen. Úgyhogy, ez teljes mértékben egy jogos kérdés.
- Nekem erre egyébként az volt az egyik
interpretációm, hogy talán vannak valakik, akiknek szívesen a képébe vágnál egy
kötetet, amit te írtál, azzal, hogy „Ezt én most megcsináltam, itt vagyok, és
azt mondtátok, hogy nem vagyok rá képes.”. Tényleg, olyan kevés alkalom van rá,
hogy megkérdezhessük, „mire gondolt a költő?”. Én most itt vagyok, és
megkérdezem.
- Volt benne egy
ilyen is, nem tagadhatom. Álszenteskedhetek, amennyit akarok. Voltak olyan
emberek az életemben, akik ezt megkérdőjelezték. Visszakapcsolódva ahhoz, amit
mondtam, hogy az egyik trollom kötekedett, hogy nagy pofájú vagyok, aki mindig
is senki marad. Szívesen az arcába vágnám, hogy ma adtam le a készülő kötetem
kéziratát. Mondom, van egy ilyen vonatkozása is a történetnek. Az „akik
elfelejtettek” részlet, az inkább arról szól, hogy a régi Dóra nagyon könnyen
felejthető volt, meg is tudom érteni, hogy miért. Konformista voltam, nagyon
meg akartam felelni a standardoknak. Igazából, könnyű elfelejteni azt, akiben
semmi eredeti gondolat nincs. Megpróbáltam jófejeskedni, édeskedni, ez nyilván
nem működött annyira jól. Azon kívül, egy címeres stréber voltam. Több ilyen
eset volt, hogy ráköszöntem volt tanáraimra az utcán, akadt olyan, aki vissza
sem köszönt. Volt aki visszaköszönt, de megmondta, hogy nem emlékszik rám, ne
haragudjak. Miután elmondtam a nevem, emlékezett, hogy „Jaj, mennyit kínlódtam
a neveddel.”
- Mondtad, hogy ebből az időkszakból a blog meg az
írás nagyon jól kirángatott. Ez volt az egyetlen dolog, ami segített?
- Nagyon sokáig
csak ez volt. Régen nagyon kevesen tudták, hogy írok, ezalatt a szüleimet
értem, meg pár nagyon közeli ismerősömet. Kilencedik osztályban volt egy ilyen „coming
outos” kivonulásom, hogy odaálltam a magyartanárnőm elé, a kezébe nyomtam egy
kétszáz oldalas regénykezdeményt, hogy „Ezt így el akarja-e olvasni?”.
Tulajdonképpen, ez indította el a folyamatot, ő sokat segített, látott bennem
potenciált. Meg volt egy-két közeli barátom, akikkel megtudtam ezt osztani, és
támogattak.
- Nagyon sok dolgot csinálsz. Ennek hol lesz a vége?
- Most inkább kisérletezem
- ez szerintem látszik -, keresgélem magam itt-ott. Nagy álmom volt mindig is
az, hogy úgymond, prózaíró legyek. A végcél az nagyjából ott helyezkedik el.
Ezt nem akarom megélhetésszerűen csinálni, akinek az egzisztenciája csak azon
alapszik, hogy könyveket ír. Ha megélsz az írásból, akkor szerintem nagyon
rosszul csinálod, ott kompromisszumot kellett kötni! Vagy a negyvenéves,
szingli anyukáknak írsz vagy a tinédzser rétegnek, nagyon le kell egyszerűsíteni
a lényeget ahhoz, hogy azt minél több ember, minél több példányszámban olvassa.
- Ez egy enyhe utalás volt a Szürke ötven árnyalatára?
- Meg úgy minden
másra, ami ebben a zsánerben mozog.
- A blogodon egyébként rengetegszer megemlítetted,
hogy tanárnő akarsz lenni.
- Igen, ez lenne a
fő állásom. Ezt a kettő időigényes, nem tudom, hogy működne-e, ha elkezdeném.
Voltak nagyon jó és rossz tanáraim az évek során, ez elültette a magot a
fejemben, hogy lehet ezt jobban csinálni. Ha odateszem magam, jelentős időt és
energiát belefektetve az óráimba, és megszerettetem – nem mondom, hogy
mindenkivel, mert ez hiú elképzelés lenne, hogy az én osztályomból mindenki
kilóra fogja falni a könyveket és irodalmi eseményekre járkál majd. Ha találok
párat, akiket meg lehet szólítani, akiben elindítok egy olyan folyamatot, ami
anno bennem is elindult kilencedikben, akkor már megérte.
Kérdezett: Frappe
Kedves Kotyogós! :) Igazából sem Dóráról, sem a veszedelmes világáról nem hallottam eddig különösebben. De ebben az interjúban te szépen kikerekíted a jellemét, ez mindenképpen átjött. Az is átjött, hogyha eddig nem is ismertétek egymást, de a beszélgetés során hamar megtaláltátok a közös hangot és ez valóban egy laza, kötetlen csevely lehetett köztetek. Ami során persze körüljártátok azokat a kérdésköröket, amelyekre kíváncsi voltál. Azt is érzem, hogy felkészülten kezdted el ezt az interjút és, hogy sok ismereted volt az alanyról, amikor leültetek szemtől-szembe. Tetszenek a kérdéseid: változatosak, és kiérződik belőlük, hogy figyelsz az alanyra, hogy következtetéseket vonsz le, hogy párhuzamba állítasz dolgokat! Volt viszont olyan gondolata, ahol nem értettem, hogy most végül sikerült-e válaszolnia a kérdésedre. (Pl. a Megfigyelt megfigyelő c. írás kapcsán feltett kérdés). De ahogy én érzem, ez nem is annyira a te "hibád", mint inkább a Dóra válaszának megfejthetetlensége. Amire én még a helyedben figyeltem volna, az a befejezése, lezárása az interjúnak. Tudom, hogy nem egyszerű, és az sem túl elegáns ha bepötyögjük az elköszönéseket, de vagy te annyira kreatív, hogy úgy tálald az endinget, hogy ne kelljen azon gondolkozzam, hová tűnhettek az utolsó kérdések. :) És tudod, főleg azért jegyeztem ezt itt meg, mert egy ilyen könnyed és frappáns felvezető után(amiben ráadásul az a legjobbb, hogy százból felismerhető, hogy ez a stílus a tied) az ember lánya elvárja ugyanazt az ívű lezárást is. Köszi, hogy olvashattam!
VálaszTörlés